Česká republika má skvělou pověst díky svému pivu, ale na turisty, kteří ji navštíví, čeká i velký svět vína. Zejména vinařská oblast Moravy, která se stále více stává oblíbenou destinací pro milovníky vína, jež hledají nové a autentické vinařské zážitky. Město Brno je považováno za bránu do moravské vinařské oblasti. Toto po Praze největší město v České republice, které je obklopeno vinicemi, je skvělým místem pro objevování jedinečného světa moravských vín.
Za posledních dvacet pět let se Brno významně rozšířilo z hlediska populační rozmanitosti, kulturního a kulinářského růstu.
„V posledních letech zažilo Brno obrovský rozmach na celé gastronomické scéně. Město nabízí různé druhy kuchyně a zajímavé koncepty jídel a nápojů ve špičkových restauracích, vinárnách a koktejlových barech, osobitých hospůdkách, historických pivních domech, módních bistrech a trendových kavárnách,“ vysvětluje starostka města Dr. Markéta Vaňková.
Podnikatelé v moravské komunitě z tohoto trendu mají radost a touží udělat z Brna nejnovější potravinářskou a vinařskou destinaci. V roce 2016 zahájilo turistické informační centrum projekt „Gourmet Brno“, jehož součástí je každoroční vydávání Brněnského gurmánského průvodce – tedy seznamu nejlepších restaurací, bister, cukráren, kaváren, vináren, hospod a barů ve městě.
Spolu s gastronomickou revolucí se daří také kultuře vinařské turistiky v Brně. Someliéři a kupci vína představují zahraniční vína a vzácné odrůdy hroznů, jaké dříve na brněnských trzích nebyly k dispozici. Vinárny a restaurace zvou vinaře z celého světa k pořádání ochutnávek, protože poptávka po mezinárodních akcích a službách neustále roste.
Tomáš Látal, manažer a spolumajitel společnosti JustWINE – jedné z oblíbených vináren ve městě – sleduje tento rostoucí zájem o víno v posledních pěti letech:
„Lidé mají stále větší vědomosti o víně a zajímají se o něj. Jsou otevření ochutnávat nová vína z různých zemí, ale také nové styly, například přírodní vína.“
Při 21 litrech na obyvatele je roční spotřeba českého vína stále daleko za evropským průměrem (36 litrů na obyvatele za rok), ale pití vína se stává stále více módním trendem. Hlavním důvodem tohoto trendu je nárůst cestovního ruchu do zemí konzumujících víno a westernizace z hlediska životního stylu. Hlavními hnacími silami zvýšené poptávky po víně jsou mladí městští profesionálové.
Pokud jde o preference českého vína, Tomáš Látal zdůrazňuje potenciál pro šumivá a přírodní vína, ale také pro vína, která fascinují spotřebitele:
„Vidím velký potenciál pro španělská šumivá vína známá jako Cavas, který by brzy mohl dokonce předstihnout Prosecco. Trend je také u přírodních vín, která se v naší lokalitě v centru Brna velmi dobře prodávají. Ale co opravdu přitahuje naši klientelu, jsou vína, která vyprávějí příběh. Dávají zákazníkům pocit, že pijí něco zvláštního a exkluzivního.“
Společnost JustWINE byla založena v roce 2015 a v současné době vlastní dva bary a jednu vinárnu v Brně. Podle manažera vděčí bary za svou popularitu všestrannému vinnému menu, které zahrnuje směs místních a mezinárodních vín v různých stylech a cenových kategoriích. “Bary JustWINE jsou pro každého”, říká Látal. I když jsou mezinárodní zákazníci každodenní záležitostí, publikum zůstává převážně české a loajální k místním vínům.
„Mnoho lidí v České republice jsou tradicionalisté a pijí pouze česká vína, což je podle mě normální a dobré,“ tvrdí Látal. „Nejoblíbenějším vínem mezi místními odrůdami je Pálava.”
Na místních vínech si ale pochutnávají nejen Češi. V uplynulém desetiletí byla moravská vína oceněna medailemi na mezinárodních vinařských soutěžích po celém světě, což zvyšuje popularitu českých vín a vytváří příjem pro vinařský průmysl:
„96% celkové produkce českého vína pochází z regionu, což znamená významný ekonomický příjem pro všechny jeho obyvatele,“ říká brněnský primátorka.
Očekávání pro letošní ročník Concours Mondial de Bruxelles, který se koná na brněnském výstavišti od 4. do 6. září, jsou proto velmi vysoká.
„Vzhledem k rozsahu této vinařské soutěže, velkému počtu mezinárodních degustátorů a zástupců médií má akce velký potenciál pro propagaci Brna. Máme příležitost předvést město jako přátelské, moderní místo s dobrým počasím, kde se dá žít a pracovat, ale také se dobře najíst a napít,“ uzavírá rozhovor Dr. Markéta Vánková.